fredag 17 april 2009

Uppfatta olika saker...

Ett ganska spännande område... hur olika man kan uppfatta samma sak. Både vad gäller tal och synintryck. Hade ett sådant exempel igår... jag och en kollega var ute och gick vår dagliga lunchpromenad, ska tillägga att det är en kvinna... kan ha betydelse för resten av historien... När vi kommer ut genom dörren så tittar vi båda åt samma håll men ser helt olika saker. Efteråt så pratar vi nästan i munnen på varandra... Hon säger, såg du vilken snygg bil och jag säger, såg du vilken snygg kostym han hade. Vad han körde för bil, såg jag överhuvudtaget inte, jo att den var svart, men det är ju några stycken, och hon tänkte inte på vem som ägde bilen... Hur killen såg ut, vet ingen av oss... 

Samma sak är det med saker man säger... Även om man menar väl så blir det så fel ibland. Ironi missuppfattas och skämt blir fel eller så blir orden för små eller för stora för det man egentligen menar. Men tar man sig tid att lyssna på hur mottagaren tagit emot budskapet så är det lättare att rätta till och försöka se det ur ett nytt perspektiv.

Hade den här diskussionen med en nybliven chef på jobbet, vi skulle prata om något helt annat men hamnade här och det blev väldigt intressant. Ibland är det eftersnacket som ger en annan dimension än det där som mötet handlade om egentligen. 

Min blogg heter faktiskt Mom filosoferar, så då gör jag just det ibland... filosoferar om livet... 

Inga kommentarer: